21 Eylül 2011 Çarşamba

Satılık: Kadınların Hikayeleri Farklı, Acıları Aynı


Çöl Çiçeği'den sonra dünyadaki kadın sorunlarıyla ilgili düzgün bir kitap okumamıştım. Bu kitabı Nice Kitabevi'ndeki bir arkadaşın önerisiyle almıştım ve iyi ki almışım diyorum.

Kitap incecik bir şey... 145 sayfa... Ancak içinde taşıdığı konu o kadar ağır ki Türkiye'de de -özellikle son zamanlarda sıkça dile getirilen- kadın cinayetleri, kadınlara uygulanan şiddet, cinsel istismar gibi ağır konuları ele almış.

Kitapta, Nepal'in küçük bir dağ köyünde, annesi, üvey babası, küçük kardeşiyle birlikte yaşayan 13 yaşındaki Lakshmi'nin başından geçen talihsiz olaylar anlatılıyor. Tek hayali, teneke bir çatı ve belki küçük kardeşine bir avuç şeker almak iken, büyük şehirden gelen bir kadının onu hizmetçi olarak satın alması ile kendini bir anda Hindistan'ın genelevleriyle ünlü bir bölgesinde, kadın ve çocuk istismarcılarının elinde buluveriyor.   

Küçük hayalleri olan küçük bir kızın, o çaresiz günlerde küçük şeylerle nasıl mutlu olduğunu görebiliyoruz. Örneğin, anlamadığı dilde yazılmış bir kitap, hediye edilen eskimiş bez bir bebek gibi... Çocuk olduğunu asla unutmayan bir kız Lakshmi...

Coğrafi koşullar olarak bize göre dünyanın bir ucu da olsa insan düşünmeden edemiyor. Her yerde aynı şiddet, aynı zulüm mü var acaba diye... Son günlerde fragmanları televizyon kanallarında dönüp duran yeni bir dizi de gündemde. İlk bölümlerini Mahsun Kırmızıgül'ün çektiği dizinin konusu da bu kitaba o kadar yakın ki...

Gelelim son olarak kitabın edebi yönüne... Kitabın konusu ne kadar ağırsa, anlatımı da o kadar basit, kuru... İnsana zevk vermiyor. Benzetmelerin bazıları çok iyi ve yerinde olsa da yavan bir anlatımın önüne geçememiş yazar. Aslında çok yüklenmemek gerekir. Sanırım 13 yaşındaki bir kızın dilinden anlatım yaptığı için günlük tarzında bir anlatım sergilemiş ama ben sevemedim. Konunun hakkını vermeliydi.

Anlatımı şimdiki zamanda yazılmış. Ben de bir zamanlar şimdiki zamanla bir-iki hikaye yazmış biri olarak yadırgamadım. Ancak alışık olmayanlar için bazı cümleler anlaşılmaz gelebilir.

İki günde bitirdiğim bir kitap bu... Peri'nin notu ise 10 üzerinden 5... Konusu için elbette... Tavsiye eder miyim? Kesinlikle göz atmanızı isterim.

Peki, sizin kadın ve çocuk istismarına yönelik okuduğunuz bir kitap var mı? Tavsiye edebilir misiniz?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...